پیشگفتار

پیش گفتار :

گوشت و فرآورده هاي آن از ديرباز بعنوان اصلي ترين منبع تامين كننده پروتئين حيواني مطرح  و همواره بهترين ماده غذايي تامين كننده احتياجات بشري بوده است . با توجه به رشد روز افزون جمعيت در جهان، مديريت استفاده از منابع مي بايد مورد توجه جدي قرار گيرد .  صرف نظر از شيوه هاي افزايش محصولات و فرآورده هاي كشاورزي و دامي جهت تغذيه ، روشهاي جديد تهيه ، توزيع و نگهداري محصولات فوق از مهمترين مقوله هايي است كه مي بايست مورد توجه برنامه ريزان اين بخش و اقتصادي قرار گيرد . اين روشها در سالهاي اخير بخصوص در رابطه با گوشت قرمز بعنوان يك كالاي استراتژيك از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد . در عين حال با تلاش گسترده اي كه در بهره برداري از گوشت و محصولات جانبي آن  تاكنون انجام شده هنوز دگرگوني چشمگيري در تهيه و توزيع آن صورت نپذيرفته است بطوريكه در زمينه هايي از نظر كشتارگاههاي دام ، فرآورده هاي مواد پروتئيني و توزيع آنها هنوز استفاده از شيوه هاي قديمي و غير بهداشتي رايج است كه علاوه بر كاهش سطح بهداشت عمومي جامعه و دگرگوني هاي زيست محيطي ، عدم بهره برداري بهينه و اقتصادي از گوشت را در پي خواهد داشت

با احداث اين مجتمع كشتارگاهي ، علاوه بر رعايت ضوابط بهداشتي و شرعي ، ارتقاء سطح بهداشت جامعه و جلوگيري از آلودگيهاي زيست محيطي ، باعث رشد و شكوفايي صنايع مرتبط از جمله دامپروري و صنايع تبديل فراهم گرديد

ظرفيت مجتمع :

اين مجتمع باظرفيت اسمي 2000راس دام سبك و 700 راس دام سنگين در دو شيفت باعث ايجاد 315 نفر اشتغال مستقيم و تعداد بيشتري اشتغال غير مستقيم  مي گردد .

بخش هاي تشكيل دهنده مجتمع :

كشتارگاه صنعتي دام استان گيلان با توجه به ظرفيت خود داراي بخش ها و صنايع جنبي مختلفي مي باشد كه اهم بخش ها به شرح ذيل است :

-سردخانه شامل تونل انجاد ، پيش سردكن و نگهداري

-سالن كشتار در دو طبقه

-ساختمان مديريت توليد

- تصفيه خانه و اتاق كنترل آن

- نگهباني

- آغل هاي انتظار سر پوشيده و سرباز

- استراحتگاه رانندگان

- دو حلقه چاه فلمن و منبع آب به ظرفيت 1750 مترمكعب

- ساختمان تبديل ضايعات ( رندرينگ)

- انبار علوفه

- سالن كشتار دام مشكوك

بخش بسته بندي

- بخش تميز كردن شكمبه و روده

- بخش نمك سود كردن پوست و انبار مجزا

- بخش كله و پاچه پاك كني و بسته بندي آن

- موتورخانه حرارتي

- موتورخانه بخار

- پست برق

- اداري و رفاهي

- انبار

- آزمايشگاه

- رستوران ونمازخانه

پاركينگ وسايل نقليه

موقعيت مكاني مجتمع :

مجتمع كشتارگاه صنعتي دام استان گيلان در مجاورت جاده كمربندي سراوان – فومن در زميني به مساحت 69000 متر مربع و با سطح زير بناي حدود 13294 متر مربع احداث شده است

اهداف طرح :

 -جلو گيري از انتقال بيماريهاي مشكوك بين انسان و دام .

- استفاده از ضايعات دامي به منظور ايجاد ارزش افزوده و استفاده بهينه از استحصالات حاصل از كشتار.

- استراحت دام زنده در كشتارگاه بمدت 24 ساعت به منظور معاينه دام و سلامت نگهداشتن منابع آبي استان و رودخانه ها براي ايجاد بستري مناسب جهت تخم ريزي ماهيان

-تعطيلي كليه كشتارگاههاي سنتي دام در استان .

- ايجاد اشتغال مستقيم و غير مستقيم .

- كمك به رشد صنايع مرتبط و تبديلي در استان شامل دامپروري ، دامداري ، پرورش  آبزيان ، صنايع تبديلي و .....

- ارائه گوشت سالم و بهداشتي و آلايش هاي خوراكي مربوط به بازار مصرف .

- رشد توليد داخلي و كمك به صادرات .

- قطع واردات گوشت قرمز و جلوگيري از خروج ارز .

- تهيه گوشت با رعايت كامل ضوابط بهداشتي و شرعي و ارتقاء سطح بهداشت عمومي و امكان كنترل كيفيت محصول .

- كمك به حفظ تعادل بين مراتع و مراكز تامين علوفه و تعداد دام ها .

- عرضه دام بطور مستقيم به كشتارگاه و حذف حلقه هاي اضافي چرخه توليد .

- سردخانه جهت انجماد و بسته بندي گوشت و خنثي سازي لاشه هاي مبتلا به آلودگيهاي انگلي.

 

قابليتها و توانمنديها :

1 . بعلت نزديكي شهرها و امكان دسترسي به كليه نقاط مركزي ، غربي، و شرقي استان؛ اين مجتمع براي گیلان 1400 طراحي گرديده تا بتواند به كليه شهرستانها ارائه خدمات نمايد.

باافتتاح آن ، كشتارگاههاي سنتي دام شهرستانهاي رشت، بندرانزلي، صومعه سرا، شفت، فومن، آستانه اشرفيه، لاهيجان و سياهكل تعطيل و كشتار آنها به اين مجتمع انتقال يافت؛ باتوجه به ظرفيت 2000 رأس كشتار دام سبك و 700 رأس كشتار دام سنگين در دو شيفت كاري ،كشتارگاه صنعتي دام استان گيلان توان آن را دارد به ساير شهرستانهايي كه تاكنون كشتارگاه سنتي دام آنان تعطيل نگرديده است، ارائه خدمات نمايد.

2 . در اين مجتمع كليه ضمائم غيرخوراكي از قبيل خون، گوشتهاي غيرقابل مصرف و ضبطي و چربيهاي غيرقابل مصرف ، عمل آوري شده و به مصرف خوراك دام در صنايع صابون سازي مورد استفاده قرار مي گيرد.

3 . فاضلاب حاصل از كشتار دام كه در كشتارگاههاي سنتي مستقيماً وارد رودخانه ها مي گردند، پس از انجام مراحل تصفيه به روش هوازي با  استاندارد ، مجدداً جهت مصارف داخلي از قبيل آبياري   BOD  درختان و شستشوي محوطه مورد استفاده قرار مي گيرد.

4 . در اين كشتارگاه ، علاوه بر انجام كشتار به روش كاملاً صنعتي و بهداشتي روزانه مقدار 20000 كيلوگرم گوشت گوساله گرم با بسته بندي و رعايت دقيق زنجيره سرد بين فروشگاهها و مراكز عرضه مي شود.